Som MOT-skole deltar vi på ulike opplegg gjennom året, slik som undervisning og drømmeuka, eller drømmeperioden som vi også kaller det.
Drømmeperioden henger sammen med MOT-økta om drømmer. Fra å ha én drømmedag for elevene på 9. trinn, har vi nå en uke på 9. trinn. I år ble 8. og 10. trinn også inkludert.
Målet med drømmeuken er at man skal tørre og drømme. For drømmer gir fremtidshåp! På 9. trinn har elevene jobbet med å skrive søknader og CV, hatt fokus på drømmeyrker og det å tørre og se for seg fremtiden. MOTs drømme-økt har blitt gjennomført og elevene på 9. trinn har skrevet søknad om å få oppfylt en drøm. Tidligere drømmer som har blitt oppfylt, er en dag med politiet, besøk på vetrinærhøyskolen og mange andre spennende drømmer elevene sitter med.
I år hadde vi aktiviteter for hele skolen, vi hadde morgen-kakao, ekstra god frokost, tautrekkingskonkurranse og en dag med ekstra langt storefri, der vi hadde kanonballturneringer mellom klassene og trinnene. Vi fikk alle også børek til lunsj en dag! Skolens ung MOTivatorer var med og bidro til gjennomføring av aktiviteter.
Alle klassene har skrevet drømmekort som vi har hengt opp på drømmeveggen. Her er det mange fine drømmer om fred, fine biler, gode jobber, å hjelpe andre og i noen tilfeller litt enklere drømmer, som å få ting.
MOT er en organisasjon som jobber for inkludering. MOTs slagord MOT til å bry seg, MOT til å si nei og MOT til å leve er viktige stikkord lærerne ofte snakker med elevene om. Begrepene som elevene blir presentert for i MOT-øktene handler om inkludering, å se andre og å verdsette andre. Og elever og lærere setter stor pris på innholdet MOT tilbyr oss.